Vásárlás a webáruházban – tippek és tipikus hibák
Webáruházban vásárolni jó. Webáruházban vásárolni rossz. Mindkét állítás mellett szólnak érvek és ellenérvek.
Cikkünket melegen ajánljuk azoknak, akik úgy döntenek, könyvüket az interneten, online úton vásárolják meg. Ilyenkor végig kell haladniuk a megrendelési folyamaton, amely bár egyszerűnek tűnik, számos buktatót rejt magában. Elég egy aprónak tűnő hiba, és a várva-várt, esetleg ajándéknak szánt olvasmány nem ér célba.
1. Könyvválasztás
Akadnak, akik kész listával ülnek oda a számítógép elé, pontosan tudják ugyanis, mit szeretnének megrendelni. Belőlük van kevesebb. A legtöbben szívesen nézegetik az oldalt, keresgélik a megfelelő könyvet. Anyagi okokból sajnos nagyon kevés webáruház engedheti meg magának, hogy olyan szoftvert használjon, amelynek segítségével az oldal látogatója beleolvashat a könyvbe. A választást a borítóképen kívül a könyv webáruházi oldalán található ismertető segíti. Akinek módja és ideje van rá, benézhet egy könyvesboltba is, hogy a kötetet kézbe véve megbizonyosodjon róla, valóban jól választott-e.
2. A megrendelés
A megrendelési folyamat során egyszerű műveleteket kér a webáruház a megrendelőtől. Nagyon fontos az adatok, azaz a név, a telefonszám, a lakcím, irányítószám, utcanév, házszám és az e-mai cím helyes kitöltése. A webáruház munkatársai nap mint nap beleütközinek a hibába, miszerint egy, két vagy egyszerre több adat helytelen, netán hiányzik. Szintén gyakori hiba az e-mail címek rossz beírása. Például a @gmail.com elírása @gmail.hu-ra vagy @gamil.hu-ra. Előfordul az is, hogy valakinek tele van a postafiókja. Ezeknél a hibáknál történik meg, hogy a megrendelő nem kap visszaigazoló e-mailt a webáruháztól. Van, aki erre felfigyel, és felveszi az áruházzal a kapcsolatot, de nem mindenki.
A hibás e-mail cím következménye, hogy a megrendelő semmilyen más értesítést sem kap meg (pl. átadtuk a csomagját a futárszolgálatnak, vagy hogy a futár érkezése mikorra várható, amely levél egyébként a futár telefonszámát is tartalmazza, egyeztetés céljából, sőt, azt sem, hogy már fizetett, ha netán előre kiegyenlítette a csomag árát). A házszám hiánya szintén sikertelen kézbesítéshez vezethet, akárcsak a rossz telefonszám.
Ezek a hibák egyre gyakrabban fordulnak elő, amióta emberek sokasága az okostelefonjától rendel. Azon könnyű félreütni a betűket. Javaslat: mindig nézzük meg a megrendelés végén az adatok összesítését, és ellenőrizzük mindet.
3. Regisztrációval vagy anélkül?
Sokan örülnek, ha nem kell regisztrálniuk. A regisztrálóknak azonban a későbbiekben nagy előnyük lesz, hogy csak a jelszavukat kell beírniuk, és máris rendelhetnek. Ők több információt is kapnak az oldalról a megrendelésükről.
4. A piszkos anyagiak
Webáruházban vásárolni megéri, hiszen az online bolt jelentős, esetenként 25-30 százalékos kedvezményt ad a könyv árából. Ezt egyetlen hagyományos könyvesboltban sem lehet megkapni. Ha pedig összegyűjtünk annyi könyvet, hogy együttes áruk elérje azt az összeget, amelytől már ingyenes a szállítás, még jobban járunk. Rendelés előtt érdemes a főoldalról tájékozódni, ahol az áruház feltünteti a szállítási módokat és a fizetési feltételeket.
5. Miért kell az átvételi ponton fizetni?
Az áruháznak el kell juttatnia az átvételi pontra a
könyveket. A csomagolásnak, szállításnak, az átvételi ponton dolgozók munkájának ugyanúgy van ára, mint ha a megrendelt terméket a lakcímünkre vagy a munkahelyünkre kérjük. Azok a webáruházak tudnak ingyenes átvételi pontot fenntartani, amelyeknek saját hagyományos üzletük, raktáruk, esetleg irodájuk van.
6. A webáruház nem utcai könyvesbolt!
Vannak, akik egy-egy könyves webáruház internetes oldalára bukkanva lelkesen telefonálnak, hogy a mai napon már mennének a kiválasztott könyvért. Ez több okból is lehetetlen. Az egyik az, hogy a legtöbb webáruház a megrendelések utáni napon szerzi be a könyveket a nagykereskedésektől, nincs tehát saját készlete. Másfelől gondoljunk bele: melyik könyvesbolt ad akár csak 20 százalék kedvezményt a könyveire?
7. A megrendelés teljesítéséhez idő kell
Mint elmondtuk, a webáruházak többségének nincsen saját készlete. Így a megrendeléstől számított első napon szerzik be a könyveket, ugyanekkor dolgozzák fel a megrendelést (csomagok összekészítése, számlázás, értesítők kiküldése, csomagolás, címkézés, stb.) A futárszolgálatnak általában a következő napon adják át a csomagokat. Nekik is idő kell azok feldolgozására és kiszállítására. A könyvek érkezésénél tehát legalább három nappal számoljunk (a megrendelés napja az úgynevezett nulladik nap). Akadnak ritka kiadványok, amelyeknek beszerzése a szokásosnál több időt vesz igénybe. Ilyenkor többet kell várni. Ezért ha egy bizonyos időpontban szeretnénk kézhez kapni a könyvet, mert az például születésnapi ajándék lesz, minél hamarabb rendeljük meg.
8. Ha van egy könyv, akkor van
Az a kiadvány, amely a webáruház felületén megrendelhető státuszban van, hozzáférhető. Felesleges tehát levelet írni vagy telefonálni a webáruháznak, hogy van-e.
Nagyon ritkán persze előfordulhat, hogy egy ilyen könyv mégsem kapható a nagykereskedésekben. Ez általában a sikerkönyveknél történik meg, amelyek gyorsan elfogynak. A kereskedő megrendeli a nagykereskedéstől - ám mire érte megy, a kötet az utolsó szálig elfogyott. A webáruház ekkor felveszi a kapcsolatot a vevővel, és közli a hírt – a szállítási költség azonban ettől a körülménytől nem nő meg. A könyvet pedig sikerkiadvány lévén hamarosan utánnyomja a kiadó.